sangtu - Reisverslag uit Banjar Padangtegal Tengah, Indonesië van Hendrienrietkerkenjaap - WaarBenJij.nu sangtu - Reisverslag uit Banjar Padangtegal Tengah, Indonesië van Hendrienrietkerkenjaap - WaarBenJij.nu

sangtu

09 Februari 2017 | Indonesië, Banjar Padangtegal Tengah

Toen wij in 2002 voor het eerst met zijn vieren naar Bali gingen zaten we in Ubud in het Artini2 hotel. Daar werkten Dewa en Sangtu. Zijn maakten de kamers schoon en brachten thermoskannen met kokend water voor thee of koffie. Wij kwamen daar later regelmatig en steeds ontmoetten wij de jongens daar, we kregen een band .Dewa kwam zijn vriendin voorstellen en later Sangtu ook. Dewa had een jonger broertje dat graag naar de hogere hotelschool ging maar er was geen geld... Toen hebben Leny en ik 4 jaar zijn studie betaald. Elk jaar kregen we de resultaten van de vooruitgang. We vonden het zielig voor Dewa want die was eigenlijk te oud om nog naar school te gaan. Toen hebben we hem zijn rijbewijs laten halen zodat hij op deze manier toch wat kon bij verdienen. Elk jaar gingen we op bezoek bij de familie voor een diner. Leny en ik mochten op het trapje zitten de rest op de grond. En omdat seks voor het huwelijk streng verboden is moest eerst Dewa en daarna Sangtu trouwen. Dus er kwamen noodkreten uit Bali ( geen geld) en het huwelijk is een zeer kostbare aangelegenheid. Dus wij trokken onze portemonnaie weer en er werd getrouwd. Ondertussen heeft Dewa twee zoons en Sangtu een dochter en drie jaar geleden toen we hier waren kreeg zijn vrouw een baby van25 weken die niet levensvatbaar was. Nu ontmoeten wij de jongens elk jaar dat wij op Bali zijn. Dit verhaal eerst zodat duidelijk is over wie ik het in de volgende verhalen heb